هادی اکبری

این حدیث رو ببینید :

 أَقُولُ رَوَى الشَّیْخُ فِی الْمِصْبَاحِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى سَیِّدِی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ فَأَلْفَیْتُهُ کَاسِفَ اللَّوْنِ ظَاهِرَ الْحُزْنِ وَ دُمُوعُهُ تَنْحَدِرُ مِنْ عَیْنَیْهِ کَاللُّؤْلُؤِ الْمُتَسَاقِطِ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِمَّ بُکَاؤُکَ لَا أَبْکَى اللَّهُ عَیْنَیْکَ
 قَالَ لِی أَ وَ فِی غَفْلَةٍ أَنْتَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع أُصِیبَ فِی مِثْلِ هَذَا الْیَوْمِ قُلْتُ یَا سَیِّدِی فَمَا قَوْلُکَ فِی صَوْمِهِ فَقَالَ لِی صُمْهُ مِنْ غَیْرِ تَبْیِیتٍ وَ أَفْطِرْهُ مِنْ غَیْرِ تَشْمِیتٍ وَ لَا تَجْعَلْهُ یَوْمَ صَوْمٍ کَمَلًا وَ لْیَکُنْ إِفْطَارُکَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ بِسَاعَةٍ عَلَى شَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ فَإِنَّهُ فِی مِثْلِ ذَلِکَ الْوَقْتِ مِنْ ذَلِکَ الْیَوْمِ تَجَلَّتِ الْهَیْجَاءُ عَنْ آلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ انْکَشَفَتِ الْمَلْحَمَةُ عَنْهُمْ وَ فِی الْأَرْضِ مِنْهُمْ ثَلَاثُونَ صَرِیعاً فِی مَوَالِیهِمْ یَعَزُّ عَلَى رَسُولِ اللَّهُ مَصْرَعُهُمْ وَ لَوْ کَانَ فِی الدُّنْیَا یَوْمَئِذٍ حَیّاً لَکَانَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ هُوَ الْمُعَزَّى بِهِمْ‏ قَالَ وَ بَکَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَتَّى اخْضَلَّتْ لِحْیَتُهُ بِدُمُوعِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا خَلَقَ النُّورَ خَلَقَهُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فِی تَقْدِیرِهِ فِی أَوَّ  یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ خَلَقَ الظُّلْمَةَ فِی یَوْمِ الْأَرْبِعَاءِ یَوْمَ عَاشُورَاءَ فِی مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ یَعْنِی الْعَاشِرَ مِنْ شَهْرِ الْمُحَرَّمِ فِی تَقْدِیرِهِ وَ جَعَلَ لِکُلٍّ مِنْهُمَا شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً إِلَى آخِرِ الْخَبَرِ    *** بحارالانوار ج 45 ص 63 و ص 64 ***

این حدیث شریف و احادیث دیگر در کتب روایی و اخلاقی ما شیعیان ، به روزه نگرفتن در روز عاشورا ولی امساک کردن و نخوردن تا بعد از ظهر و افطار با مقداری آب ، شیر یا نان توصیه فرموده اند و مستحب دانسته اند امّا...
 اما چندیست که بعض مومنین من باب ثواب و استحباب در ظهر عاشورا میهمانی ترتیب داده و عده ای را اطعام میدهند ،اطعاماٌ مفصّلاٌ !!
وقتی آنها را امر به معروف و نهی از منکر میکنیم ، میگویند به مسافران و زائران غذا می دهیم،احترام میهمان واجب است ، این همه گناه ،چرا به خلاف مستحب ما گیر میدهید، خودت نخور ،خودت اینکار را بکن و غیره.
ولی فکرش را نمی کنند که کدام مسافر؟ اقوام نزدیکتان؟یا آن کسانی که دعوت میکنید برای ضیافت؟احترام میهمان واقعی را با یک غذای ساده و حفظ حالت حزن هم میتوان رعایت کرد و نیازی به تجملات نیست ،اگر بنده یا شما حرامی انجام دادیم هم، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه هردو است، بله بنده هم نمیخورم.
این آقایان که معمولا شخصیت هایی موجه در شهر بحساب می آیند ، ندانسته عرفی غلط را پایه گذاری ویا نه، مستحکم می کنند ،غذاهای محلی + ترشی ،ماست،باقالی و و و! برای میهمانان.
میهمان هایی که معمولا از اقوام یا فاصله های کم هستند و ضرورتی به تهیه غذا نیست،میهمان هایی که بعضا با بحث های سیاسی تند و یا بگو بخند هایی در مجلس حاضر میشوند و اگر یکی از این مشتریان ثابت پلوخوری عاشورا نیاید ،صاحب مجلس از دستش ناراحت می شود ،اگر احسان می دهید، ناراحتی برای چیست؟
طبق سنت و قول صریح معصومین امساک مستحب است و نذری و میهمانی تجملّی شما مومنین خلاف سفارش معصومین ، خواهشا بپرهیزید و اتقوالله... .


نظرات  (۱)

http://www.cloob.com/timeline/post_4747840_2375772
پاسخ:
؟؟؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی